04 november 2006

mijn definitie van NLP


Voor veel van wat ik nog op deze blog zal schrijven, zal ik mijn inspiratie en kennis gehaald hebben uit de opleiding NLP die ik volg. Daarom vond ik het gepast om te beginnen met een definitie van NLP.

"NLP is een verzameling modellen en technieken die je kunnen helpen om een bewust, ecologisch en authentiek leven te leiden. Een succesvol leven dat afgestemd is op wie je echt bent en op wat je missie hier op aarde is."

Wat een brok vol grote woorden, hé... ;-)

Om datzelfde met iets menselijkere woorden te formuleren:

"NLP helpt je om te ontdekken wie je bent en hoe je in elkaar zit. Met behulp van NLP kan je de minder constructieve aspecten van jezelf beginnen aanpakken en zo de kwaliteit van je leven verbeteren. NLP leert je ook beter en respectvoller communiceren en omgaan met jezelf en met anderen. En door NLP zal je ontdekken wat je wil en nodig hebt om je goed te voelen. En je zal dat ook sneller en met meer succes bereiken."

Ik wil er onmiddellijk bijvertellen dat dit mijn persoonlijke definitie is. En dat iedereen die met NLP bezig is z’n eigen definitie zal vormen. Ik daag de NLP’ers onder jullie dan ook uit om je eigen definitie eens op te schrijven. Wat is NLP voor jou? Laat het me weten, ik ben benieuwd!

NLP staat voor neuro linguïstisch programmeren. Neuro slaat op het uitgangspunt dat onze denkprocessen ons zenuwstelsel beïnvloeden en dus ook onze fysiologie, onze gevoelens en ons gedrag. Linguïstisch staat voor het effect van woorden en taalgebruik op onze ervaringen. En programmeren houdt zich bezig met hoe we onze ervaringen coderen en mentaal representeren. NLP staat in’t kort dus voor het veranderen van onze ervaringen via taal en onze denkprocessen.

En hoewel ik mij vroeger in de geschiedenislessen vaak stierlijk verveelde, toch even iets over het ontstaan van NLP. NLP is namelijk vrij jong en ontstond in de jaren ‘70 toen de wiskundige Bandler en de linguïst Grinder samen begonnen te werken. Ze bestudeerden hoe bepaalde excellente therapeuten erin slaagden om tot heel moeilijke clienten door te dringen, terwijl dat andere therapeuten niet lukte. En uit die observaties begonnen ze modellen en technieken te destilleren.

Sindsdien heeft de NLP zich nog sterk uitgebreid en verder ontwikkeld en omvat het nu onderdelen van talrijke disciplines. NLP wordt tegenwoordig ook vaak gebruikt als stroming binnen de psychotherapie.

Om jullie een iets concrete beeld te geven van wat dat dan allemaal is, zal ik even wat dieper ingaan op een aantal (voor mij) belangrijke onderdelen van NLP. Ik kom ongetwijfeld later nog uitgebreider terug op deze dingen.

* Model van de wereld: NLP leert ons dat de kaart niet het gebied is en dat we ieder ons eigen idee van de wereld hebben. We hebben allemaal onze eigen achtergrond, vooroordelen, overtuigingen en ga zo maar door. En daardoor interpreteren we ook allemaal op een andere manier wat er rondom ons gebeurt. Wat voor de ene leuk is, vindt de andere misschien saai. En wat voor mij moeilijk is, is voor jou misschien makkelijk.

Ons persoonlijke model van de wereld beïnvloedt ook de manier waarop wij op de dingen reageren en zorgt ervoor dat we onze eigen ‘waarheid’ creëren die wel eens durft te botsen met de waarheid van iemand anders. En omdat (bijna) al onze verschillende modellen van de wereld even goed of slecht zijn, is het goed om je van je eigen model bewust te zijn en zo makkelijker en respectvoller te communiceren. En misschien zijn er wel enkele beperkende aspecten aan jouw model van de wereld die je wil veranderen, want ook dat is mogelijk.

* Rapport: Rapport is het bereiken van een communicatie waarin alle partijen zich begrepen en gerespecteerd voelen en vrij kunnen praten. Rapport bereik je door je net wel of niet af te stemmen op dingen als het stemgebruik en woordgebruik van de ander, de lichaamshouding en nog veel meer zaken waar ik nog op terug zal komen in latere posts.

* Outcome: Een outcome is een bepaald doel dat je wil bereiken. Of om precies te zijn: de formulering van hoe het zou zijn als je dat doel bereikt hebt. Door je outcome op een bepaalde manier te formuleren en onderzoeken, kom je te weten of het bereiken van dat doel ook echt goed voor jou zou zijn en zal je het uiteindelijk veel efficiënter en sneller bereiken.

* Ankers: Je hoort een bepaalde vogel zingen en je herinnert je plots een scene uit je jeugd. Of je ruikt een bepaalde geur en voelt je plotseling benauwd en gevangen... Allemaal verbindingen (ankers) die ooit in ons onderbewuste gelegd zijn tussen bepaalde omstandigheden en een gevoel. Er zijn ook ankers die ons beperken en NLP leert ons technieken om die ankers te verbreken. En je kan ook bewust nieuwe ankers leggen die je bijvoorbeeld zelfvertrouwen geven op het moment dat je een vergaderzaal binnenstapt.

* Waarden en overtuigingen: Waarom lees je deze blog? Wat maakt dat je daarstraks onvriendelijk reageerde tegen de verkoopster terwijl zij niets verkeerd had gedaan? Bijna alles wat we doen wordt gestuurd door onze eigen, meestal onbewuste, waarden en overtuigingen. En soms laten we ons verleiden door een minder belangrijke waarde of beperkende overtuiging en doen we dingen die ons op termijn niets opleveren of die ons achteraf een slecht gevoel geven. NLP leert je deze waarden en beperkende overtuigingen onderzoeken en indien nodig doorbreken.


Naast deze (en nog veel meer) modellen en technieken is NLP voor mij ook een manier van leven. Je past na een tijdje een aantal dingen onbewust toe, en daardoor leef je bewuster en met meer respect. En doordat je jezelf beter en beter leert kennen, kan je ook meer en meer jezelf zijn. En zo kan je je eigen toekomst beginnen scheppen.

Een vraag die ik vaak gesteld krijg, is of NLP geen pure manipulatie is. En dan wordt manipulatie in de negatieve zin van het woord bedoeld (bedriegen, chanteren, ...). Wel, NLP is geen manipulatie, maar je kan het wel gebruiken om te manipuleren. Er zijn bijvoorbeeld verkopers die bepaalde aspecten van NLP heel goed onder de knie hebben en zo hun klanten rond hun vinger winden. En er zijn inderdaad mensen die door NLP snel veel geld verdienden op de kap en ten koste van andere mensen.

Maar dat is niet de oorsprong en filosofie van NLP en ook niet de manier waarop ik (en vele anderen) NLP gebruiken. Een dokter of psycholoog kan zijn kennis en kunde ook misbruiken als hij wil. En ik hoef je niet te vertellen dat we dagelijks (en bewust) gemanipuleerd worden door alle reclame rondom ons. Dus, ja, je kan manipuleren met NLP, maar dan ontken je de ware kracht en filosofie achter NLP. De ware kracht van NLP zit er volgens mij in om het beste in mensen naar boven te brengen.

Om af te sluiten nog enkele vragen voor jullie: Wat is het beste dat er in jou schuilt? Wat betekent het voor jou om te zijn wie je écht bent en de dingen te doen waarvoor je voorbestemd bent? Wat wil je veranderen in je leven? En wie of wat kan je daarbij helpen?

2 opmerkingen:

Anoniem zei

Inspirerende blog en mooi geschreven.

Ik ben het helemaal eens met het artikel hierboven. Net zo als met alle communicatie middelen, trainingen en tools die we meenemen in onze rugzak gaat het allemaal om de intentie achter wat we doen. Formele modellen en structuren zijn nuttig om te leren, echter als je niet van plan bent om jezelf in de ogen te kijken dan zul je er niet veel aan hebben omdat het dan niet bijdraagt tot groei. Als je helemaal geen communicatie technieken hebt geleerd maar wel een goede intentie hebt in het contact maken met anderen, dan zal die positieve intentie overkomen en het verschil maken. NLP, zoals andere communicatie technieken is slechts een gekozen kanaal waardoor je communiceert. Daarnaast is het ook een goede manier om je bewuster te worden van je eigen intentie achter communicatie.

Een voorbeeld hiervan is als je in het dagelijkse leven door een drukke dag heen raast, eens probeert om op straat, of ergens anders mensen met een lach te begroeten of een compliment te geven. Ik heb het zelf geprobeerd en ik ben nog steeds verbaasd over hoe positief mensen reageren. Er is tot nu toe niemand geweest die niet terug lachte en die geen dank je wel zei. Wat me nog meer heeft verwonderd is hoe positief ik zelf reageer. En het is zo makkelijk om te doen! Als je zo naar communicatie kijkt, dan is het op elk moment mogelijk om iets positiefs bij te dragen aan iemand anders zijn dag of om zelf te groeien. Het is vaak maar een lach of een paar positieve woorden van ons verwijderd.

Hetzelfde geldt voor iets wat we heel graag willen. Hoewel we niet altijd ja zullen horen is het verbazingwekkend wat er gebeurd als je je eigen beperkende gedachten opzij zet en mensen gewoon vraagt wat je wilt (bijvoorbeeld een carrièreverandering of iets in je persoonlijke leven). Vaak denken we dat we dingen niet kunnen doen omdat we allerlei aannames hebben over wat andere mensen van ons vinden of wat we zelf kunnen. Inclusief ikzelf. Hoe weten we of die aannames kloppen? Vraag het en probeer dingen uit. Begin met experimenteren op momenten die veilig voor jezelf zijn en wellicht merk je dat er veel meer mogelijk is dan je zelf dacht.

Groet,
Bianca

Jef zei

Bedankt voor het compliment en de mooie reactie, Bianca.

Ik ben het helemaal met je eens. Laten we allemaal wat meer positieve energie uitstralen en wat meer durven gaan voor de dingen die we willen.

Bedankt!